Child pages
  • Utbildningsplan för bokare och kassörer
Skip to end of metadata
Go to start of metadata

Denna utbildningsplan är avsedd för behandlings / träningsanläggningar som själva vill hålla i utbildningen av bokare och kassörer.

Tänk på att:

  • Arbeta i en testinstallation av BRP så att inga testköp påverkar det skarpa systemet
  • Bortse från de punkter i utbildningen som inte är relevant för den personal som utbildas

Logga in och ut

  • Visa hur man loggar in och att den inloggade användarens namn syns högst uppe på skärmen
  • Visa hur man loggar ut med "F12"

Kundhantering

Visa hur man kommer åt kundregistret genom menyn. Betona vikten av att lära sig snabbtangenter.

Snabbtangenter:
F9 - Kontaktregister
F8 - Organisationsregister
F2 - Välja markerad / fortsätta

  • Förklara hur viktigt det är att ni söker efter befintliga kunder innan ni skapar en ny person, så att inte dubletter skapas i registret.
  • Gå igenom kundkortet samt, hur de olika fälten ska användas, samt vilka fält ni vill att personalen ska fylla i när en ny kund registreras.
  • Visa hur man söker upp en kund - i första hand med inzoonmningsfältet (efternamn, förnamn) men även med söksträngsfältet och med detaljerad sökning.
  • Avsluta med övningar där personalen får skapa och söka upp kunder.

Bokning

Resursvyn

  • Gå igenom hur man navigerar i resursvyerna, med musen och med tangentbordet.
  • Snabbtangenterna "D", "F" och "N", för att navigera mellan dagar.
  • Innebörden av schemalagd tid (vit) och icke schemalagd tid (grå) samt hur en eller flera resurser måste vara tillgänglig för att en tjänst ska kunna bokas.
  • Gå igenom hur arbetspass skapas med "T" och hur befintliga arbetspass kan ändras

Begrepp

  • Skillnaden mellan en bokning och en beställning
  • Beställningspanelen och vikten av att stänga den innan man går vidare med nästa kund

Bokning

  • Bokning av en tjänst
  • Paketbokning
  • Varubokning (om detta är intressant för den som utbildas)

Debitering

  • Fakturering av beställning (om intressant för den som utbildas)
  • Betala beställning i kassan

Hantera beställningar

  • Hur man öppnar en stängd beställning för att göra tillägg genom att markera en beställning i vyn och trycka "E"
  • Hur man öppnar en stängd beställning för att göra tillägg genom att gå till Bokning > Beställningar

In och utcheckning

  • In och utcheckning
  • Snabbtangenter

Rapporter

  • Utskrift av bekräftelser
  • Skicka bekräftelse via e-post

Arrangemang

  • Boka in kund på arrangemang (om intressant för den som utbildas)

Gruppaktivitet

  • Boka in kund på gruppaktivitet(om intressant för den som utbildas)
  • Reservlista

Kassa

Anonyma köp

  • Anonymt köp
  • Anonymt återköp
  • Kassaremsan

Ej anonyma köp

  • Köp kopplade till person
  • Hur gjort köp visas på personens personkort
  • Återköp av köp kopplat till person

Hantera samtidiga köp

  • Flera pågående köp
  • Split av produkt till flera kvitton
  • Flytta produkter mellan pågående köp

Kredit

  • Fakturering från kassa
  • Betala med kundkonto

Abonnemang och värdekort

  • Försäljning av abonnemang i kassan
  • Försäljning av värdekort (klippkort / presentkort)
  • Betala med värdekort (klippkort / presentkort)
  • Avvikelser (frysning etc.)
  • Uppsägning

Kassarapporter

  • Rutiner för kassarapporter
  • Skapa kassarapport
  • Räkna om / bekräfta kassarapport (om detta används)

Inpassering

  • Inpasseringsvyns delar
  • Manuell inpassering
  • Komma åt inpasserad kunds personkort
  • Anledningar till att en kund inte får komma in
  • Ta med kund från inpasseringen till kassan
  • No labels