Child pages
  • Elektroniska medgivanden
Skip to end of metadata
Go to start of metadata

Elektroniska medgivanden används när ni vill att kunden ska kunna teckna ett autogiroabonnemang via Internet. I samband med köpet uppmanas kunden att gå in på sin internetbank och ansöka om ett autogiromedgivande hos er. När de gör så skickas information om det till er via fil tillsammans med övriga autogirofiler. Filen läses in i BRP. Ni godkänner eller avvisar förfrågan om autogiromedgivande. Ni skickar fil med svar till banken. När medgivandet är klart att använda svarar BGC genom fil. Medgivandet fungerar därefter precis som övriga autogiromedgivanden.

Förberedelser

  1. Läs information hos BGC om elektroniskt medgivande http://www.bgc.se/Default____5204.aspx
  2. Skaffa avtal med bank avseende "Elektroniska medgivanden"
    1. Resultatfiler för dessa ska levereras samma väg som era vanliga resultatfiler
    2. Be banken ordna så att en sökning på anläggningsnamnet ger en träff på ert bolag
  3. Testa att söka upp ert bolag i en internetbank för ansökan om medgivande. Det är viktigt att kunden enkelt kan hitta bolaget.
  4. BRP ombeds lägga in en uppmaning till kunden att gå in på sin internetbank och ansöka om medgivande på följande ställen:
    1. Sidan där kunden väljer abonnemangsprodukt
    2. Text längst ned på sidan med kundvagnen (showOrder.action)
    3. Kvittomail
  5. Aktivera autogiroabonnemang för försäljning i webshoppen

Flöde vid köp

  1. Kunden väljer i internetbokningen att teckna ett abonnemang
  2. Registrering
  3. Betalning av perioden fram till nästa möjliga autogirodragning (med kort)
  4. Kunden går till sin internetbank och skapar ett autogiromedgivande
    1. Som betalarnummer anges personnummer (12 siffror), exempelvis "198001011234"

Handhavande

Hämta och skicka filer ca två (2) ggr per vecka. En förfrågan måste besvaras inom 6 bankdagar.

  1. Hämta förfrågningar om medgivanden
    1. Resultatfiler hämtas via kommunikationslösning och sparas på disk.
    2. I BRP läses filen sedan in via Ekonomi > Fakturering > Autogiromedgivanden > "Läs fil" (där läser ni in alla andra ag-filer så ni behöver inte tänka på vad som är vad)
  2. Besvara förfrågningar om medgivanden
    1. Gå till Ekonomi > Fakturering > "Elektroniska medgivanden". Där listas förfrågningar från kunder som ej besvarats.
    2. Om du vill avvisa ett medgivande, dubbelklicka på det och kryssa i avvisa.
    3. Klicka på "Bearbeta" så görs en matchning av förfrågningar mot medgivanden i BRP där medgivande saknas.
      1. Om betalarnumret matchar en persons personnummer kopplas medgivandet till personen
      2. Om betalarnumret inte matchar en person försöker BRP göra en matchning med den information om betalarens personnummer som banken skickar med i filen.
      3. Om ingen av dessa matchar kan du manuellt gå in på ett elektroniskt medgivande och ange ett nytt betalarnummer
    4. Skapa fil med svar på förfrågningar under Ekonomi > Fakturering > Autogiromedgivanden > "Skapa fil". Nu skickas automatiskt en accept på medgivandet. När BGC tar emot accepten så får ni ett ytterligare svar i nästa medgivanderesultat att medgivandet är upplagt och ok.
    5. Om ett emedgivande registreras av en kund där ni redan har ett giltigt medgivande eller att svar inväntas på upplägg så avvisas nya medgivandet automatiskt.
  • No labels